Jak opravit rez na autě?

Koroze auta není nic příjemného ani vzhledného. V tomto článku se dozvíte základní postup pro opravu rzi na autě.

Karel Čech
Karel Čech

Rez na autě je nepříjemný problém, který nejenže zhoršuje vzhled vozidla, ale může také ohrozit jeho stabilitu a odolnost. Oprava rzi na autě není složitá, pokud se postupuje správně. V tomto článku vás provedeme jednotlivými kroky, jak efektivně a účinně opravit rez na vašem vozidle.

1. Příprava pracovního prostoru

Než začnete s opravou, připravte si vhodný pracovní prostor. Měl by být dobře větraný a chráněný před povětrnostními vlivy. Pečlivě zakryjte okolí opravované části fólií nebo maskovacím papírem pomocí maskovací pásky, aby se zabránilo poškození laku na jiných částech auta.

2. Nástroje a materiály

Pro opravu rzi budete potřebovat:
- Brusný papír (na rez P120-800 nebo brusné rouno červené, na tmel a plnič P400-800 nebo brusné rouno šedé , na zmatování povrchu P1500),
Drátěný kartáč nebo elektrickou brusku
- Antistatickou utěrku
-Odmašťovač
- Konvertor rzi nebo základní nátěr na kov
- Tmel v případě většího poškození
- Ochraný gumový nástřik na prahy (pokud opravujete prah)
- Plnič
- Barvu v odstínu vašeho auta
Vrchní bezbarvý lak 
- Stříkací pistoli
- Ochranné rukavice a masku

3. Odstranění rzi

Začněte tím, že obrousíte postiženou oblast brusným papírem P120, drátěným kartáčem nebo elektrickou bruskou. Dbejte na to, aby byla odstraněna veškerá rez, včetně okolního poškozeného laku.

Nejhorší na opravu jsou zrezivělé prahy a části karoserie, které nejsou přístupné zvenku. Rez totiž začíná uvnitř a vy ji zaznamenáte až ve chvíli, kdy se prožere na povrch. Oprava zvenčí znamená, že nikdy neodstraníte rez úplně. Je důležité počítat s tím, že je to jen dočasné řešení.

4. Čištění, zmatování a odmaštění

Po odstranění rzi důkladně očistěte povrch čistým hadříkem. Poté zmatujte okolí jemným brusným papírem P1500.  Vytvořte si kolem rezavého místa rezervu, na kterou budete aplikovat barvu a lak. Tu pak na konci práce znovu rozleštíte. Na závěr povrch důkladně očistěte odmašťovačem. Tento krok je zásadní pro zajištění kvalitní přilnavosti dalších nátěrů.

5. Aplikace základního nátěru

Kdy zvolit Konvertor rzi a kdy obyčejný základ?

Já bych vždy volil konvertor rzi. Ten totiž reaguje s případnými zbytky rzi a místo krásně zakonzervuje. Více si o něm můžete přečíst v tomto článku. Obyčejný základ i když má v sobě antikorozní složku nikdy neposlouží tak dobře. Nicméně je to levnější řešení, a tak pokud se chcete spokojit jen s dočasným řešením a rzi jste se dokonale zbavili, můžete použít dvousložkový epoxidový základ v plechovce nebo i spreji.
Naneste tenkou vrstvu základního nátěru na obroušenou oblast a nechte důkladně zaschnout podle pokynů výrobce. U konvertoru rzi aplikujte 2-3 vrstvy po 12 hodinách. Tímto postupem dosáhnete nejlepšího efektu.

Po aplikaci základu a jeho zaschnutí povrch přebruste červeným brusným rounem nebo papírem P240 a setřete antistatickou utěrkou od prachu. Doporučujeme použít brusné rouno, protože je poddajnější a broušení s ním efektivnější a jednodužší

(6. Je-li potřeba tmelení)

Pokud je poškození velké, je potřeba prohlubeň zatmelit. Spravný postup tmelení naleznete zde. Po aplikaci tmelu a jeho zaschnutí povrch přebruste a setřete antistatickou utěrkou od prachu.

7. Aplikace plniče

Pokud opravujete zrezlý prah, pak nejdříve naneste gumový nátěr EN 1100. Ten zajistí ochranu proti mechanickému poškození, jako jsou odlétající kamínky apod.

Na přebroušený tmel nebo gumovou ochranu je ideální aplikovat plnič, který povrch sjednotí a přípravý pro aplikaci barvy. Po zaschnutí plnič jemně přebruste šedým brusným rounem nebo papírem P800 a otřete antistatickou utěrkou.

  

8. Aplikace barvy

Na připravený a odmaštěný povrch naneste barvu, která odpovídá odstínu vašeho auta. Pokud znáte kód barvy a postačí vám přibližný odstín, můžete si objednat autolak ve spreji online přes eshop. Pokud požadujete přesný odstín, navštivte náš obchod s autolaky a nechte si s odstínem poradit. Pro dosažení hladkého a rovnoměrného povrchu použijte barvy ve spreji nebo stříkací pistoli. Naneste několik tenkých vrstev barvy, přičemž každou vrstvu nechte důkladně zaschnout, než nanesete další. Vrstvy nanášejte ihned po uplynutí doby dané pro schnutí a dostatečně tenké, aby se vám na povrchu nevytvořili kapky a stekliny.

9. Aplikace vrchního laku

Ihned po zaschnutí barvy naneste vrchní lak, který poskytne dodatečnou ochranu a lesk. Bezbarvý lak také pomáhá sjednotit opravenou oblast se zbytkem karoserie. Naneste několik tenkých vrstev a nechte každou vrstvu důkladně zaschnout.

Pozor! Základní nátěr, barva a vrchní lak se vždy musí aplikovat tak, aby následující vrstva překrývala předešlou alespoň o 5 cm.

10. Dokončení a leštění

Po zaschnutí všech vrstev laku a barvy můžete opravenou oblast vyleštit pomocí lešticí pasty a mikroutěrky, aby byl zajištěn rovnoměrný lesk a sjednocený vzhled.

Údržba a prevence

Aby se rez na vašem autě znovu neobjevila, pravidelně kontrolujte karoserii a při prvních známkách koroze proveďte potřebné opravy. Udržujte auto čisté a používejte ochranné nátěry, které pomohou zabránit vzniku rzi.

Oprava rzi na autě vyžaduje čas a pečlivost, ale s správnými nástroji a postupem můžete dosáhnout profesionálních výsledků a prodloužit životnost vašeho vozidla.